Interview en tekst Henk van Doremalen
‘Als je goed kijkt kun je zien dat er een spoor door het gebouw heeft gelopen. Een verdikking in de balken toont aan dat er twee aparte gebouwen zijn samengevoegd. Soms is er ergens een muur verwijderd of is er een ander gebouw tegenaan gezet’, aldus Henk Meijers (1953). Als geen ander kent hij de gebouwen in de Spoorzone. Zo’n apart gebouw (82) als de proefstand uit 1954 waar motoren beproefd werden heeft hij nog volop in werking gezien. De veelgeprezen koepelhal (95) kent hij als groot magazijn.
Henk Meijers is dan ook de oud-spoorman die belast is met het toezicht op de gebouwen van de voormalige NedTrain werkplaats. Hij beheert de tekeningen, weet waar de stroomaansluitingen zitten, het riool, de staat van de vloeren en nog veel meer. Geen detail aan de gebouwen van de voormalige Werkplaats ontgaat hem. Wie nu in de gebouwen zit heeft Henk als vraagbaak. ‘Maar ik ben er toch vooral voor de projectontwikkelaar, de gemeente en de partijen die met de gebouwen aan de slag moeten’.
‘Ik ben vanaf de L.T.S. aan de Jan Truijenlaan de weg gevolgd via de Vakschool. Dat was in 1969. Ik heb inderdaad ook bij Jef Reijns gezeten die zorgde dat je opgeleid werd tot vakman. In die tijd heb ik op diverse afdelingen gewerkt zoals de motoren, waar ze de revisie van de grote motorblokken uit de locomotieven doen. Ik sta nog relatief jong ook op een foto die in 1972 van het personeel van de afdeling gemaakt is. Toen ik uit militaire dienst kwam ben ik al snel terecht gekomen bij de onderhoudsdienst waar zo’n man of 25 zorgde voor het onderhoud van alle kranen, machines en apparaten. Dat was in ploegendienst waarbij je in principe 7 dagen en 24 uur beschikbaar was.. Overigens hebben we bijvoorbeeld voor kranen vanuit Tilburg ook allerlei onderhoud gedaan in de werkplaatsen van Ommen tot Maastricht. Nee, niet in Haarlem, daar deden ze alles zelf. Na jaren als monteur in de facilitaire dienst ben ik werkvoorbereiding en - planning gaan doen.’
‘Toen definitief duidelijk was dat de werkplaats naar Loven zou verhuizen ben ik betrokken geweest bij de afbouw en verhuizing. Je moet je inderdaad voorstellen dat mensen vrijdagmiddag hier op een afdeling weggingen en maandagmorgen op Loven in de nieuwbouw begonnen. Toen de gebouwen verlaten waren werden er diverse machines die niet mee waren gegaan verkocht. Op Loven zit een componentenbedrijf (een onderdelenfabriek). Zaken als locomotieven, draaistellen, wielen zijn daar niet meer. Het reviseren van locomotieven wat lang de core-business is geweest van de Werkplaats in Tilburg is daar niet meer. Het hele proces van afbouw heeft toch wel drie jaar geduurd. Nu hou ik me vooral bezig met het beheer van de gebouwen.’
Tilburg Wiki
Ontdek de Spoorzone