Het is een grijze dag in Tilburg. De fontein op het Stekelenburgplein spuugt brutale stralen hoog de lucht in. Alsof ze de donkere wolken uitdagen mee te komen spelen. Tevergeefs. Er valt geen spat regen. Over minder dan twee weken moet de fontein zwijgen. Ook dan houdt de hemel het liefst even droog. De koning komt immers langs. Elke vierkante meter op het plein is nodig voor een eerste ontvangst door het Euregio Jeugdorkest. Bovendien ontstemt al die nattigheid viool en vorst.
Het Tilburgse erfgoedveld verzorgt vanaf vandaag de royale voorpret. Onder de titel ‘Tien dagen op pad voor de koning’ is er van alles te doen. Van een huifkartocht met vorstenbroodjes tot een heus kerktorenconcert. Tilburg heeft een bijzondere band met de Oranjes en dat zullen we weten.
Deze tiendaagse verwijst met een knipoog naar de militaire veldtocht tegen de opstandige Belgen in 1831. Kroonprins Willem II deed volop mee. Vooral het Franstalige deel van de zuiderburen was rebels, Brussel voorop. Waarschijnlijk niet geheel toevallig werd daar in 1830 de opera ‘La Muette de Portici’ uitgevoerd. Het stuk gaat over een volksopstand van Napolitanen tegen de Spaanse overheersing. Uit volle borst zong het publiek de vrijheidsliederen mee. Het bleef die nacht nog lang onrustig in de stad. ‘A bas le fromage!’. Politiek correct vertaald anno 2017: ‘Pleur op, kaaskoppen!’
Het Euregio Jeugdorkest bestaat voor een groot deel uit Belgen. Tegenwoordig is dat geen veiligheidsrisico meer. Het eerste wat de koning hoort als hij de trein uitstapt zijn heldere trompetten die het stuk ‘Procession of the Nobles’ inzetten. Een muzikale rode loper voor de Oranjes. Om er zeker van te zijn dat het gezelschap zich thuis voelt zingen we daarna met z’n allen het proostlied van Guus Meeuwis. Al roept een enkele Tilburgse republikein waarschijnlijk tegendraads ‘Santé!’
Deze kroniek verscheen op 19 april 2017 in het Brabants Dagblad