- Datering van de gebeurtenis: 1863 - 1961 resp. 1965
Toen ik aan het begin van de jaren zestig (van de vorige eeuw) Tilburg verliet, was iedereen blij. Niet zozeer omdat ik wegging (wie kende mij toen trouwens?) maar er was aan het eind van de jaren vijftig besloten dat Tilburg "hoog-spoor" zou krijgen en dús een einde aan alle overwegellende!
Er woonden toen namelijk bijna evenveel mensen in Tilburg benoorden de spoorlijn dan ten zuiden ervan, dus dat leidde er toe dat nagenoeg alle Tilburgers regelmatig (heel veel mensen zelfs dagelijks) te maken hadden met gesloten overwegbomen, zowel aan de Koestraat/Heuvel als aan de Gasthuisstraat/Spoorlaan.
Niet alleen vanwege het passeren van alle passagiers- en goederentreinen, maar meer nog vanwege het dagelijkse rangeren van goederenwagons. Voetgangers en fietsers (mits niet in het bezit van een te zware fiets) konden nog gebruik maken van de bruggen bij beide overwegen, maar voor een toenemend aantal bromfietsers, motor- en scooterrijders en automobilisten was het maar staan en wachten, wachten, wachten.
Met de komst van dat hoog-spoor moest dus ook het station worden vervangen en volgens mij vond niemand dat toen erg.
Toch zag ik laatst op BeeldOnline een fotootje van dat oude station in Tilburg en "ineens" leek het niet eens zo lelijk meer als vroeger. Ik herinner me dat er zelfs een pleintje vóór was, omdat immers het laag-spoor met veel minder ruimte genoegen had genomen.
Dat oude station was begin van de jaren zestig al bijna honderd jaar oud. Gebouwd in 1863 bij de aanleg van de eerste spoorlijn in Tilburg, tussendoor nog een paar keer uitgebouwd en verbouwd, werd het uiteindelijk in 1961 gesloopt.
Aannemer Johannes van Hoof had het gebouwd, de firma van Hees sloopte het en Aannemer Heerkens-van Bavel bouwde het nieuwe station (met kroepoekdak) naar een ontwerp van architect Koenraad van der Gaast. Op 16 november 1965 (vandaag precies 45 jaar geleden) werd het nieuwe station officieel geopend.
Bijgaand een aantal fotootjes door de jaren heen, met dank aan BeeldOnline en het RAT voor de achtergrondinformatie.
Louis Sparidans, Grave