Bloemenwinkels in Tilburg

Ontwikkelingen na 1945

Het aantal verkooppunten voor bloemen en planten groeide vanaf 1945 gestaag. Zo rond 1980 is het aantal langzaam maar zeker gaan afnemen. Gedurende zo'n veertig jaar is er heel wat gebeurd!

Teeuwen-Wagemakers Heuvelstraat 71

Na de oorlog pas echt van de grond gekomen. Ervoor bestonden er wel een paar. De oudste werden waarschijnlijk al begin 1900 gesticht, al zouden we dat nu geen bloemenwinkel maar bloemenverkooppunt noemen.

Een bloemist was een bloemen en/of plantenkweker die ergens aan de rand van de stad een perceel grond bezat waar al dan niet in primitieve kassen gewassen werden gekweekt. Deze werden doorgaans op de veiling aangeboden waar wederverkopers ze konden bemachtigen door er een bedrag voor te bieden. Bloemen en planten overigens pas sinds 1930.

Enkele plantenkwekers uit Tilburg vonden het eerder al opportuun om zelf de door hen gekweekte planten aan de consument te brengen en begonnen een eigen bloemenwinkel.

De bekendste waren ‘Janssen-Geurts’ en ‘Teeuwen-Wagemakers’.

De plantenkwekerij van Janssen-Geurts was gevestigd aan de Abcovenseweg, waar nu de Intratuin is te vinden. Ze kweekten er voornamelijk Bromelia in de kassen en Nerine in zg. buitenbakken. Aan de Korte Heuvel en aan de Zomerstraat (Primavera) exploiteerde de familie de Kluijs destijds bloemenwinkels. 

Annemiek Mols, familie van hen, runde jarenlang een kleine bloemenwinkel aan de Piusstraat 14A en 'beconcurreerde' daar de vestiging van Teeuwen-Wagemakers.

Teeuwen-Wagemakers had een grote plantenkwekerij aan de Koningshoeve (later omgedoopt tot TéWé) waar heel veel soorten planten werden gekweekt. Om die reden werd het een ‘handelskwekerij’ genoemd. Er werd nauwelijks aan de veiling geleverd, iedere wederverkoper kon er direct inkopen waardoor er meer grip op de prijs bestond.

Vanuit die kwekerij werd een forse bloemenwinkel gesticht aan de Piusstraat 28 en ook een in de Heuvelstraat op nummer 71 op de plek waar het huisnummer nu 56 is.

In beide families waren het broers die elk een winkel onder hun hoede namen.

Vanuit de kwekerij werd ook door Koetsenruyter aan de Piushaven rechtstreeks aan de consument verkocht. Jules Boogers aan de Bredaseweg van hetzelfde laken een pak.

Dré Sommer koos de Oerlesestraat voor een bloemenwinkel, Schoonus die een kwekerij had in de Quirijnstok vestigde zich aan de Molenstraat.

Naber runde een kwekerij aan de Oude Rielseweg (nu is daar Arqiz gevestigd) en opende een bloemenwinkel aan het Korvelplein.

Plantenkassen in de stad, er zijn er geen overgebleven.

De handel in bloemen en planten kwam ook op gang op markten. Verschillende marktkooplieden begonnen er thuis een winkel naast waaruit later vaak een echte bloemenwinkel ontstond.

Na de oorlog zijn er veel ‘bloemisten’ in de stad begonnen met een meer uitgebreid assortiment aan ‘kunsten’ en diensten zoals bezorgen. Al in 1921 werd de Bloemen-Expresse geïntroduceerd onder bloemisten, later opgegaan in Fleurop, waardoor over de gehele wereld bloemengroeten konden worden uitgewisseld.  

Bloemwerk werd een breder begrip. Bruidsboeketten en rouwbloemwerken werden naast alle mogelijke vormen van versieringen doorontwikkeld. Specifiek onderwijs maakte een sterke groei door.

Er werd langzaam maar zeker ook een veel breder assortiment bloemen en planten aangeboden. De tuinbouwsector in Nederland maakte een razende ontwikkeling door.

Mijn vader Gerard Baars begon direct na de oorlog een bloemenwinkel in de Heuvelstraat op nummer 104 en later op 83. Aan de Spoorlaan begon Jac. Duitsman een soortgelijke speciaalzaak. In de Berkdijksestraat werd Theo Mols met ‘Alpina’ een begrip. De term ‘Bloemsierkunst’ ging later de begrippen ‘Bloemisterij’, ‘Bloemenmagazijn’, ‘Bloemensalon’, ‘Bloemenhuis’ e.d. vervangen.

In de 60-er en 70-er jaren waren er tientallen bloemenwinkels in Tilburg, in zowat iedere wijk van de stad. Ze bleven alle beperkt tot ondernemingen van beperkte omvang. Het waren doorgaans eenmanszaken; later vaker VOF’s.

Onder invloed van de opkomst van tuincentra, bloemen-en plantenverkooppunten in supermarkten en benzinestations verloor de bloemendetailhandel langzaam marktaandeel en zette zich een gestage terugloop in het aantal bloemenwinkels in. Door de opkomst van internet en de mogelijkheden tot online bestellen van o.a. bloemengroeten is een verdere uitdunning van het aantal bloemenwinkels ingezet. De crises sinds 2020 maken het er niet gemakkelijker op. Te verwachten valt dat slechts enkele per stad zullen overleven indien er een juiste formule wordt gehanteerd en de kosten in de hand kunnen worden gehouden.

 RB

Alle rechten voorbehouden

Media