Waar gebeurd!

Een verhaal van Ad van Rijen, bankwerker/wever in de NS Werkplaats, opgeschreven in het kader van het project Ontdek de Spoorzone (de Bibliotheek Midden-Brabant i.s.m. andere instellingen).

Ongeveer in 1979 besloot de NS directie om alle wielstellen van de werkplaats in Tilburg naar de werkplaats in Haarlem over te plaatsen.Dat ging goed tot dat de assen van de serie 1100 en 1300 binnenkwamen om te worden bewerkt. Daar bleek men in Haarlem geen ervaring mee te hebben. Ook bleek dat de assen te zwaar waren. Toen is het besluit weer terug gedraaid en kwamen de assen weer terug naar Tilburg.

In Tilburg werden assen van  alle series locomotieven bewerkt . Toen de wielstellen naar Haarlem gingen, waren er mensen te veel en zijn er 8 herplaatst of weg. Toen de wielstellen weer terug kwamen moesten er weer mensen bij. Die mensen moesten ook de aspotten van de serie 1200 demonteren, dus ook de lagers die op de astap zaten. De lagers werden met een klembus op de maat van de speling geslaan. Die klembus moest er bij het demonteren onderuit.

En dat ging heel dikwijls verkeerd, zodat men de lager door moest snijden met een lasapparaat, tot dat er de heer van Rijen er een idee D.O.888 van maakte en vervolgens 1800 gulden ontving met de legpenning en een speldje.

Ik was daar heel erg blij mee, maar eigenlijk had dit nooit mogen gebeuren, omdat ze de heer van Rijen het werk wel goed geleerd hadden, namelijk een opvulstuk plaatsen in de ruimte van de klembus die over de astap steekt.

 

Ontdek de Spoorzone 013:

Tilburg Wiki: