Er zijn meerdere foto’s in ons Beeldonline fotoarchief waarop de wateroverlast van vroeger is te zien. Bijgaande foto (RAT-031063) uit 1932 toont zo de gevolgen van een stevige regenbui bij de kruising van de vroegere Zomerstraat met de Bredaseweg. Links het kantoor van de Nederlandse Lloyd, Bredaseweg 3. Die kruising ziet er met de huidige Schouwburgring wel totaal anders uit.
Omdat we via Internet over de meest uiteenlopende gegevens kunnen beschikken, is het mogelijk om te achterhalen wie ooit de eigenaar van een auto was, als het kenteken maar bekend is.
Zo ook bij deze auto met kenteken N-906. Deze auto kocht Adolf van den Bergh in 1921. Toen als mededirecteur van de Beka-wollenstoffenfabriek en later als directeur van de succesvolle AeBe-fabriek. In de St. Josephstraat woonde hij op loopafstand van zijn Beka-fabriek maar, om in 1922 in villa ‘Zonnewende” aan de Tilburgseweg in Moergestel te gaan wonen had hij een comfortabele auto nodig. Dat werd toen een Rolls-Royce Silver Ghost. De ‘auto’ was een kaal chassis en deze werd in Den Haag voorzien van de carrosserie.
De wensen van de nieuwe eigenaar moesten daarvoor nauwkeurig worden omschreven. Afbeelding 2, toont de offerte van februari 1921 uit Den Haag aan Adolf van den Bergh met de details van de auto.
De meerderheid van de huidige auto’s zijn niet langer dan vijf meter en niet zwaarder dan 1500 kg, maar deze RR N-906 (afb. 3) had de vorstelijke lengte van zes meter en daarbij een gewicht van vier ton! Volgens de familie liep de auto 1 : 1, maar volgens de fabriek moest dat 6,5 km per liter zijn.
In de oorlog is de auto zwaar beschadigd en later verkocht. Vervolgens in de tachtiger jaren gerestaureerd en nu nog in het bezit van, en te bezichtigen bij, de Nederlandse autoverzamelaar Hans Compter in Nieuw-Zeeland !
Zo weten we dus dat op de bewaard gebleven Beeldonline-foto de achterzijde van de Rolls-Royce Silver Ghost N-906 van Adolf van den Bergh is te zien.