‘De kinderen zijn de hele dag thuis. Normaal deed ik mijn werk onder schooltijd,’ zegt Danielle. ‘Nu ben ik onder schooltijd de juf, waardoor mijn eigen werk stil komt te liggen. Dit haal ik ’s avonds weer in wanneer de kinderen op bed liggen. Dus kost het me ook veel vrije tijd.’ Danielle vervolgt: ‘Mijn man is wel buitenshuis aan het werk, dat is wel zo fijn anders zaten we misschien te veel op elkaars lip.’
Leren op afstand
De kinderen krijgen huiswerk van school. Iedere week wordt via mail een planning doorgestuurd. De oudste zoon Dex gaat hiermee aan de slag met de nodige ondersteuning van de ouders. Voor Odin gelden minder strikte regels gezien zijn leeftijd. Op jonge leeftijd maken de jongens en vooral Dex kennis met ‘leren op afstand’. Via Teams wordt contact gezocht met de leerkracht en klasgenootjes.
‘Dex vindt het leuk om de leerkracht te zien en om vragen te stellen. Maar als Dex te lang moet luisteren naar bijvoorbeeld andere kinderen, dan zie je hem zo denken van ja… waar kijk ik eigenlijk naar.’ Danielle vervolgt: ‘Dex is thuis sneller afgeleid en ik moet letterlijk naast hem zitten om hem te stimuleren zelf meer over de stof na te denken. Want, zegt ze, vreemde ogen dwingen, een leerkracht heeft meer invloed op zijn werk dan ik. Ik moet vaker met hem onderhandelen.’
Van de een op de andere dag
Van de een op de andere dag konden de kinderen niet meer naar school gaan. Vanuit de school kwam al snel bericht om de situatie uit te leggen. De kinderen, hoe jong ze ook zijn, voelden dat er iets aan de hand was. Ze hadden ten slotte, voordat de strengere maatregelen kwamen, al op school geleerd in de ellenbogen te hoesten en vaker handen te wassen. De ouders van Dex en Odin zijn vanaf het begin transparant geweest over de verspreiding van het virus. ‘Dex begrijpt waarom de school dicht is en waarom hij niet met z’n schoolvriendjes kan spelen, maar hij vraagt ook regelmatig: ‘Mam, hoelang nog?’ Odin maakt het niet heel bewust mee. Hij is nog te jong om alles goed te begrijpen maar voelde wel bij zijn 5e verjaardag dat deze anders werd gevierd.’
Onzekerheid
De ouders van Dex en Odin maken er het beste van. Naast het huiswerk wordt er flink geknutseld met allerlei materialen, spelen ze samen bordspellen en is af en toe een spelletje op de Nintendo Switch toegestaan. Met de kinderen op stap gaan naar bijvoorbeeld een museum of ergens een workshop volgen zit er voor dit gezin voorlopig niet in. Danielle: ‘Het moeilijkste vind ik om niet te weten hoe lang het gaat duren. De onzekerheid, je hebt er geen controle over.’ Danielle is niet bang dat de kinderen op leergebied een achterstand oplopen, maar meer op sociaal vlak. De kinderen missen elkaar… hoelang nog?
Dit verhaal behoort tot de reeks Tilburg in tijden van Corona. Op basis van interviews worden mensen in gemeente Tilburg gevraagd te vertellen over hun ervaringen met het coronavirus. Dit verhaal is geschreven door Sandra van Dam, 15 april 2020.