- Geboortedatum: 05-10-1855
- Sterfdatum: 11-10-1931
Weinig weduwen in Nederland zullen zo'n bekendheid hebben als weduwe Kee van Casteren, afb. 1.
Van 1896 af tot 1975 groeide de naam ‘Weduwe J. Van Casteren' uit van een Tilburgs begrip voor transport tot een veel voorkomende naam op de Europese snelwegen.
Tot haar trouwen in 1888, was de 33 jarige Kee van Casteren al een ervaren zakenvrouw. Bij de herberg van haar vader op de Korte Heuvel had zij een eigen textielhandel opgebouwd.
Binnen de familie Ketelaars gaat het verhaal dat een Udenhoutse herbergier Peter Mutsaers het wel zag zitten om met de textielverkoopster Kee Ketelaars verder te gaan. Maar Kee wist Peter Mutsaers te overtuigen dat haar jongere zus Mie een aantrekkelijker partij was. Peter Mutsaers trouwde met zus Mie Ketelaars in 1881, hij 47 jaar en zij 24 jaar oud. Samen dreven ze nog jarenlang een herberg in Udenhout, waar zus Kee tot haar huwelijk in 1888 vaste bezoeker bleef om haar textiel te verkopen.
Toen de man van Kee, Jan van Casteren die het bedrijf in 1888 was gestart, in 1896 overleed op 38-jarige leeftijd was Kee met drie jonge kinderen op dat moment drie maanden zwanger van hun vierde kind.
Ongetwijfeld met veel steun van broers, zwagers en haar ervaren schoonmoeder heeft zij het voermansbedrijf van haar man voortgezet. Al het jaar daarop, in 1897 nam zij het vervoer aan voor het transport van de bouwmaterialen voor de bouw van de Noordhoekse kerk, de ‘mooiste kerk ooit' van Tilburg (afb.2, RAT-657).
Uit de tijd tot het overlijden op 75-jarige leeftijd van Kee van Casteren in 1931 is er niet veel bekend. Wel enkele losse gegevens.
Volgens de familie verhalen was de heer C.J. van Arendonk (1863-1909), de schoenfabrikant op Korvel een huisvriend van het jonge gezin van weduwe Kee. Mogelijk door het transport van de volumineuze schoenendozen dat er contact bestond maar mede door de aankoop van Van Arendonk van grond van Van Casteren bij de aanleg van de tramlijn naar Goirle-Hilvarenbeek in 1906.
In 1908 kreeg zij toestemming om haar boerderij te vervangen door twee woningen en twee winkels, Korvelseweg 78 t/m 84, afb. 3 en 4.
Transport gebeurde in die jaar letterlijk met paardenkracht, afb. 5. Toch had Van Casteren direct na de 1e Wereldoorlog al de beschikking over zware vrachtauto's, van het befaamde merken Büssing N.A.G.. Dat leverde een mooie opname bij het transport van een grote stoomketel in 1919, afb. 6, bij de hoek Tuinstraat -Stationsstraat.
De handtekening van de Weduwe Van Casteren, afb. 7, komen we tegen in een akte bij de Kamer van Koophandel uit 1924, met de vermelding ‘Expeditie Meubeltransport'-bedrijf en daarbij het formele oprichtingsjaar 1888.
Van de vier kinderen werden de zonen Frans en Jan van Casteren al jong betrokken bij, en geleidelijk aan verantwoordelijk voor, het bedrijfsgebeuren van hun moeder.
Een jaar voor haar overlijden in 1931, afb. 8, is in oktober 1930 ter gelegenheid van haar 75-ste verjaardag nog bijgaand familieportret, afb. 9 gemaakt.
Met zittend, 2e van links Jan van Casteren (1896-1961),
Centraal moeder Adriana Cornelia (Kee) van Casteren-Ketelaars,
3e van rechts Frans van Casteren (1891-1954).
Staand 2e van links, Henriette (Jet) van Casteren (1890-1978) met
Staand 1e van links haar man, Jo Hoeben (1893-1949)
Staand 2e van rechts, in matrozenpakje, Piet van Casteren de latere directeur.
Dank zij het respect en de waardering van haar kinderen is het bedrijf nog ruim veertig jaar na haar overlijden, tot 1975 als ‘Weduwe J. van Casteren' blijven voorbestaan.
Met dank aan:
Mevrouw Nederstigt-Van Casteren in Oisterwijk
Jan de Witte in Alphen
Joost van der Loo in Udenhout