- Datering van de foto: 08 maart 1996 tot heden
- Wie staan erop: Leo Schoenmakers & andere modelbouwclubleden
Stond mijn opa - Antoon Schoenmakers - aan de basis van T.E.M.C. (Tilburgsche Eerste Modelbouw Club), mijn vader - Leo Schoenmakers - stond aan de basis van S.M.M.B. (Stoom Modelbouw Midden-Brabant).
S.M.M.B. heeft hedendaags een grondbaan en een verhoogde baan op het terrein van Amarant te Tilburg.
Over T.E.M.C. heb ik al eerder iets geschreven op deze site.
Zie evt. ‘Tilburgsche Eerste Modelbouw Club'
Later kwam er een landelijke overkoepelende organisatie: N.V.M. (= Nederlandse Vereniging Modelbouwers)
Oorspronkelijk zat mijn vader in het bestuur van S.G.Z. (Stoomgroep Zuid), een afdeling van N.V.M. Binnen deze afdeling was al geruime tijd ( vanaf jaren 70) de wens voor een eigen baan. In Breda zag men hiertoe wel mogelijkheid. Samen met andere bestuursleden - o.a. zijn goede vriend Hans Möhlmann en de heer Dirk van Driel - werden in 1984 voorbereidingen hiertoe getroffen. In 1986 kon grond worden gehuurd, aan de Reeptiend, van de gemeente Breda. Na vele uren vrijwillige inzet door zowel bestuur als fanatieke clubleden kon op zaterdag 17 oktober 1987 de baan te Breda worden opengesteld. Officieel werd de baan echter pas zaterdag 4 juni 1988 geopend.
Mijn vader heeft er altijd met veel plezier gereden, maar op bestuursniveau kwamen er meningsverschillen. Dit escaleerde dusdanig dat mijn vader Stoomgroep Zuid verliet. Hij bleef bevriend met de clubleden en later zakte de frustratie, maar de oprichting van een nieuwe club was een feit.
Hoewel mijn vader van het begin af aan graag een traject in Tilburg wilde, behoorde dat destijds nog niet tot de mogelijkheden. Eén van de bestuursleden, woonachtig in Goirle, had op prive-terrein voldoende ruimte voor het aanleggen van een baan. Zo geschiedde. Mijn vader liet, samen met comparant de heer Horvers, alles notarieel vastleggen dd. 08 maart 1996. De vereniging ging van start met mijn vader als voorzitter. Overigens kreeg mijn vader het ontwerp voor de akte van oprichting van Stoom Modelbouw Midden-Brabant al toegezonden 07 februari 1996. De eerste oprichtingsvergadering was 17 januari 1996.
Er kwam ook een clubblad, genaamd: ‘Het Peilglas'.
Helaas in 1999/2000 werd bekend dat door prive-omstandigheden het huis en de daarbij behorende grond verkocht zou worden. S.M.M.B. moest opnieuw op zoek naar grond voor een eigen baan. Mijn vader heeft vele gesprekken gevoerd. Aanvankelijk kwam een bosperceel aan de Reeshofdijk in beeld. Ontspanningsvereniging Spoorwegen die dit terrein huurt van de gemeente en er een sportcomplex heeft, wilde hier graag aan meewerken. Stadsbestuur en provincie waren tegen deze locatie, alhoewel stadsbestuur het initiatief van S.M.M.B. voor een eigen baan te Tilburg wel wilde steunen.
Zie evt. Brabants Dagblad, dinsdag 13 maart 2001
Vervolgens kwam Amarant in beeld. Alhoewel men eerder met een zgn. mobiele baan op het terrein kon rijden werd uiteindelijk op 23 september 2002 toegezegd dat SMMB een grondbaan mocht aanleggen. Echter, niet voor onbepaalde tijd.
07 december 2002 werd begonnen met voorbereidende werkzaamheden: het terrein werd opgemeten en bomen van het betreffende perceel werden in kaart gebracht.
04 februari 2003 formeerde SMMB een werkgroep (bestaande uit bestuursleden & clubleden) voor het verwezenlijken van de banen. Ruim twee weken later (22 februari 2003) werden obstakels verwijderd en werd afgesproken dat de baan uitgelegd zou gaan worden op zaterdag 01 maart 2003. Het uitleggen zou bij benadering gebeuren omdat degene die het voorontwerp van de baan had getekend, vergeten was rekening te houden met beschikbare rails, de standaardlengtes van raildelen & -bogen en met het leggen van omloop-, opstook- & evt. optelsporen. Het uitwerken/aanpassen van het voorontwerp aan de 3 meterdelen werd wel toegezegd, maar niet uitgevoerd. Volgens afspraak werd zaterdag 01 maart 2003 de hoogte uitgezet en werd begonnen met het uitleggen van de baan a.h.v. de beschikbare raildelen, om het tracé te bepalen. Een week later (zaterdag 08 maart 2003) zou de werkgroep verder gaan met de werkzaamheden. Tussentijds kwam een werkgroeplid - die de bewuste zaterdag zelf niet aanwezig was geweest - tot de conclusie dat de baan beter verlegd kon worden en dat er dan maar meer materiaal bijgemaakt moest worden. Iets wat mijn vader al vanaf 2000 had aangegeven maar waar eerder niet echt gehoor aan was gegeven, terwijl hijzelf wel aan materiaal had gewerkt (o.a. had hij een wissel gemaakt voor S.M.M.B.). Zonder overleg werd het werk van één maart grotendeels ongedaan gemaakt. Dit gaf behoorlijk wrijving. De realisatie van het tracé had dus wel wat voeten in de aarde.
De toon was enigszins gezet. De druppel die uiteindelijk de spreekwoordelijke emmer deed overlopen was een incident waarbij een werkgroeplid, die zelf nog geen stoomloc had gebouwd, pretendeerde één en ander beter te weten. Eenieder die mijn vader werkelijk heeft gekend zal onmiddellijk beamen dat hij een vakman ‘pur sang' was. Sommige spraken over hem als de man met gouden handen. Alhoewel mijn vader zeer aimabel was, hij makkelijk contact maakte en nooit om een praatje verlegen zat, kon hij niet overweg met meningsverschillen. Discussie kon hij niet ombuigen tot dialoog. In 2003 was de baan rijklaar, waarna mijn vader S.M.M.B. verliet. Hij voelde zich te zeer gekrenkt en zijn taak was volbracht.
Op advies van mijn moeder heeft hij zich daarna enkel nog gericht op het ‘beleven van plezier' aan zijn modelbouwhobby.
Met clubleden van diverse verenigingen, waaronder ook de clubleden van S.G.Z. en van S.M.M.B. heeft hij tot eind 2005 bij diverse stoomevenementen nog volop genoten van het rijden met zijn stoomlocomotieven. Ook bleef hij inspecteur veiligheidscommissie bij N.V.M. en bouwde hij fanatiek verder aan nieuwe treinmodellen.
Voor de jeugd (o.a. zijn kleinkinderen) maakte hij een machinist-certificaat. De afbeelding hiervoor had hij overgenomen van een ‘Fleischmann'-sticker. Hij schreef tevens een eenvoudige instructiebegeleiding. Deze instructiebegeleiding schreef hij voor diegene die nog nimmer met een modellocomotief op een baan hebben gereden, maar dit wel graag zouden willen en voor diegene die simpelweg meer willen weten over diverse materiën, het gebruik & het onderhoud. In de inleiding schreef hij o.a.
"Kennis van het stoomgebeuren hebben we, de tastbare bewijzen laten dat zien. Door de jaren heen is de nodige ervaring opgedaan. Zelf had ik als jongen van zes jaar het genoegen achter het huis de nodige ervaring op te doen. In 1940 reed ik al met ‘The Little One' onder stoom."
Zie evt. ‘The Little One', op deze site.
Helaas heeft hij deze instructie begeleiding niet meer uit kunnen brengen. Een herseninfarct maakte een eind aan alles. Mogelijk iets om ooit nog in zijn naam te realiseren.
Begin 2006 is mijn vader overleden. Anno 2008 kan hij geen stoom meer afblazen, gaat hij niet meer fluitend door het leven, zijn leven raakte letterlijk ontspoord, maar hij heeft dusdanig veel materie nagelaten om interesse in modelbouw van stoomlocomotieven te kunnen blijven stimuleren. Tenslotte waren zowel mijn vader, als mijn opa echte Tilburgse ‘voorvechters' om modelbouw binnen Tilburg te verankeren.
Sinds dit jaar heeft S.M.M.B. een eigen website.
Afbeelding 1:
Leo Schoenmakers & de heer Wilborts werken aan de baan van SGZ te Breda
Afbeelding 2 t/m 4:
Detailopnamen rail 3,5 & 5 inch
Afbeelding 5:
Leo Schoenmakers & Dirk van Driel schudden elkaar de hand. Daarachter de heer Wilborts.
Afbeelding 6:
Vele handen maken licht werk. In het midden op de foto: Hans Möhlmann. Links naast hem Leo Schoenmakers. Rechts op voorgrond: heer Wilborts
Afbeelding 7:
Hans Möhlmann & Frans van Lierop aan het werk
Afbeelding 8 & 9:
Het ‘dichten' van de baan & vermelding van sponsor uit Oosterhout.
Afbeelding 10:
Onthulling Stoomheuvel
Afbeelding 11:
Leo Schoenmakers met zijn zelf gebouwde trein Speedy aan Reeptiend te Breda
Afbeelding 12:
Zwarte pieten maken een treinrit met Speedy te Breda
Afbeelding 13:
Bouw van clubhuis SMMB te Goirle
Afbeelding 14:
Eerste exemplaar clubblad Het Peilglas
Afbeelding 15:
Voorbereidende werkzaamheden op het terrein van Amarant te Tilburg, 07 december 2002