Kentekenplaten

  • Datering van de gebeurtenis: 1951-2007

Gekentekend.......

 

Wij in Nederland waren de eerste in de wereld die onze motorvoertuigen voorzagen van een kenteken. Wij pakken de draad op in 1951. Er is een combinatie bedacht die vele tientallen jaren zou meegaan.

 

Heel eenvoudig en toch doelmatig was het streven van de bedenkers van de Rijks Dienst voor het wegverkeer. Twee letters en vier cijfers. Hiermee konden genoeg combinaties gemaakt worden om voorlopig vooruit te kunnen. De nadruk kwam inderdaad op voorlopig te liggen. Het eerste kenteken met die combinatie was ND-00-01.

In 1965 waren deze combinaties opgebruikt en werd het eerste kenteken 00-01-AD. Weer acht jaar later werd de combinatie 00-AD-01.

Men ging weer rond de tafel zitten en kwam tot een eenvoudige oplossing. Ze gingen verder met de combinatie van vier letters en twee cijfers. In oktober 1978 kwam de personenauto op de weg met het kenteken DB-01-BB. Het duurde tot september 1991 tot de combinatie opgebruikt was, en DB-BB-01 werd geregistreerd. Weer acht jaar later in juni van dat jaar de combinatie 01-BB-BB.

In het jaar 2008 kunnen we de nieuwe serie verwachten op de personenauto's. Deze combinatieopbouw is al op 1 september 2005 bekend gemaakt. Ruim op tijd. Op de Nederlandse wegen zijn de zware bedrijfsauto's en lichtere bedrijfsauto's al voorzien van deze nieuwe combinatie. De eerste waren dit keer 01-BBB-1 en 01-VBB-00

De combinaties voor de zware bedrijfsauto's beginnen met een B, de lichtere met een V.
Voor de gekoppelde aanhangers wordt de combinatie letters vooraf gegaan aan de letters "O' voor opleggers en grote aanhangers en "W" voor aanhangers waarvan de wielas zich in het midden bevindt.

Sinds 1 november 2006 is het verplicht dat de brom- en snorfiets voorzien zijn van een kenteken i.p.v. het sinds 1966 ingevoerde verzekeringsplaatje. De eerste bromfiets die op 1 september 2005 gekentekend is, had de combinatie 01-DBB-1 en toen deze opgebruikt was, werd het 01-FBB-1, Voor deze voertuigen zijn we inmiddels al aan de volgende combinaties bezig ( vanaf 1-DBB-01)

Bij motoren is de begin letter van de combinaties de "M", de komende jaren zien we dus verschijnen:
01-MBB-1, 1-MBB-01, MB-001-B en M-001-BB.

Het is altijd spannend wanneer een bepaalde combinatie verschijnt, sommige automobilisten stellen hun aankoop of registratie uit om één van de eerste auto's te hebben met het nieuwe kenteken. De RDW, maakt daarom ook niet bekend wanneer een serie opgebruikt is. Na alle waarschijnlijkheid is dit begin 2008 dat de eerste personenauto met het nieuwe kenteken op de weg verschijnt. Het zal de volgende combinatie zijn: 01-GBB-1 (De volgende medeklinkers zijn voor auto's gereserveerd G,H,J,K,L, P, R, S, T, X, Z). Als de eerste serie vol is, komen de volgende series 1-GBB-01, GB-001-B, G-001-BB.

Klinkers worden niet gebruikt, dit om te voorkomen dat men rond moet rijden met een "schuttingwoord" op de auto. Aanstootgevende combinaties als "LYK", "SS", "SD" worden eveneens gemeden, waarbij de laatste twee associaties met de Tweede Wereld oorlog zouden kunnen oproepen.

Bij deze laatste combinatie aangekomen nemen wij U even meeterug in de tijd, de eerste auto die gekentekend werd met een provinciale letter G-1, werd ver voor 1951 geregistreerd door de gedeputeerde van Noord-Holland. In Noord-Brabant werd de letter "N" gebruikt, met maximaal vijf cijfers. Als de serie vol was, werd een extra letter gebruikt. Dit was in 1951 het geval geweest voor de provincies Noord- en Zuid Holland. Zij hadden respectievelijk G, GZ, H en HZ. De automobilisten mochten na 1951 nog tot 1955 rond blijven rijden met de oude kentekens, daarna moest men het nieuwe kenteken aangevraagd hebben.

Tot 1 januari 1978 was de kleur van de kentekenplaat donker blauw met witte letters en cijfers. Deze combinaties waren op de plaat gemonteerd of in de plaat gestanst. Daarna kwamen de gele reflexterende platen met de zwarte letters. Na 1999 kwamen de nummerplaten met het Europese NL- land logo.

In het vervolg van dit verhaal nemen wij u mee naar de jaren vijftig en zestig aan de hand van een interview komen wij terug op de registratie van de auto.

Rien van der Heijden
2007

Met dank aan het archief van RDW.

Bijlagen:
Foto 1: V.W. bus met blauwe platen (miniatuur)
Foto: 2 Enkele combinaties, de witte plaat komt niet van een auto, maar van een fietsendragen. Zomaar een plaat bijmaken is er niet meer bij....

 

Media